maanantai 29. kesäkuuta 2015

80. Gazpacho

Olin aikeissa tehdä täytettyjä vegepaprikoita, mutta aurinko alkoi porottaa. Mieli muuttui. On nimittäin yksi kesäruoka, joka niin sopii auringon paisteeseen. Gazpacho. Reseptejä on tuhansia. Mulla motto (Ruotsin ajoilta): Man tager vad man haver. Otetaan, mitä on... Meinasi tämä andaluusialainen tomaattikeitto kääntyä kurkkukeitoksi, oli nimittäin kurkkua reilusti kaapissa...

Gazpacho 
- kylmä (kasvis) tomaattikeitto

Gazpacho - alunperin andalusialainen (kylmä) tomaattikeitto.
Tässä vähän muunneltu. Päällä pähkinäsekoitusta ja kuivattuja chilihiutaleita...


Resepti;
3 suurta tomaattia
1 kurkku
2 pientä paprikaa
1/2 tuore chili
Mausteet:
1 tl kurkumaa (käytin pippurin sijaan, voi laittaa mustapippuriakin)
2 tl kuivattua valkosipulia (voi laittaa tuorettakin, mutta erilainen maku)
1 rkl omenaviinietikkaa (lisää pikkuhiljaa ja maista, minä pidän hapahkosta)
hyvää yrttisuolaa
Soseutuu:
1 dl hyvää oliiviöljyä

Ei ole vaikeat tarvikkeet. Eikä "keittäminenkään" hankalaa...


Valmistus
Taas kerran heleppoa ku heinän teko kesällä:
Kaikki mixeriin ja pörr-pörr... Voi laittaa hetkeksi tekeytymään kippoon jääkaappiin.
Minä vetelin heti "ääntä päin"...

PS: Minä pidän keitoista (ja smootheista) extrasakeina, joten lisäsin ylläolevaan vielä yhden avocadon. Sakeutta saa myös lisäämällä enemmän öljyä, mutta en halunnut näin kesäpäivänä niin öljyistä kuin talvella söisin... (PS2: Espanjassa sakeutta laitetaan lisäämällä reseptiin kuivaa vaaleaa leipää. Hyvä kikka käyttää vanhat leivänkannikat, jos on leivänsyöjä. Minä en ole.)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti